NYHETER

BRF ÄNGSÖ -

FARSTA STRAND

Ledigt!

 

Publicerat 2021-01-14



Det finns både förråd och garageplatser lediga!

 


Förråden är mellan 1,5 – 3,5 m²

 


Garageplatserna finns både med och utan motorvärmare.


 

Du hyr dessa via Mitt HSB eller så kontaktar du HSB servicecenter

 


Mvh Styrelsen.

Information Covid-19

 

Publicerat 2021-01-14


På grund av den nya pandemilagen är festlokalerna på Glavagatan 11 och 31 spärrade för bokning.

 

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och öppnar upp de för bokning när det är möjligt igen!

 

Har du frågor? Kontakta styrelsen via kontaktformuläret på hemsidan.

 

Mvh Styrelsen.

Information ang. info-tavlor, Aptus-portalen etc.

Publicerat 2021-01-14

Vi har problem med att vissa tavlor ibland eller nästan alltid inte tänds vid rörelse utan man måste ”knacka” på tavlan för att den ska reagera och tändas. Detta är felanmält och Aptus jobbar på att hitta felet och åtgärda det.


Vet du att…


... du kan boka lokaler, tvättstuga och övernattningsrum även via Aptus på webben
    angso.aptustotal.se/


Där kan du även spärra dina taggar, byta ditt lösenord, ändra ditt nummer som du har i porttelefonen samt se de artiklar som är publicerade på tavlorna.

Du loggar in med ditt lägenhetsnummer och det lösenord du valde själv efter du fått
ett engångslösenord när du flyttade in; har du tappat ditt lösenord kontaktar du
Brandbergens låshörna så hjälper de dig vidare.

Det är även till Brandbergens låshörna du vänder dig till om du vill beställa en fjärrkontroll till garaget, fler taggar eller nycklar till lägenheten.


Följande gäller för säker träning i gymmet!


Publicerat 2021-01-14


  1. Du får högst boka 3 pass i taget!
    Ett pass är max 60 min.

  2. Man ska skriva tydligt i bokningen, namn och adress, så att man vet vem som har bokat passet. Inga slarviga initialer! (ex: Avinash – Glav 27 LG1001).
    Oläsliga bokningar stryks.

  3. Stryk passet i god tid om du får förhinder, så att någon annan har möjlighet att boka passet.

  4. Skriver man upp sig på fler pass stryks dessa så någon annan kan boka.

HSB har lanserat en ny digital tjänst som hanterar bostadsrättsföreningars parkeringsplatser


Publicerat 2020-12-18


Syftet med tjänsten är att skapa en effektivare hantering vid fördelning av lediga p-platser och garage, förbättra tillgängligheten och ge dig en tydligare överblick över din aktuella kösituation. Du kommer enkelt kunna ställa dig i de köer du är behörig att söka i, följa din aktuella kötid, bevaka när intressanta platser blir lediga och anmäla intresse till lediga platser via Mitt HSB.

2020-11-01 flyttas din bostadsrättsförening över till den digitala tjänsten och du som boende kan ställa dig i kö och göra intresseanmälningar via Mitt HSB.


VAD INNEBÄR DET HÄR FÖR MIG SOM BOENDE?

 

Står du i kö sedan tidigare i någon av föreningens köer?
Då har ditt ködatum följt med och du kan se det under aktuell kö, det enda du behöver göra är registrera en intresseanmälan till de platser som du är intresserad av att hyra via Mitt HSB. Om platsen/platserna du är intresserad av inte finns lediga just nu kan du prenumerera på platsen för att få en notis om när den blir ledig.


Står du inte i kö sedan tidigare?
Då behöver du själv gå in och anmäla dig till kön via Mitt HSB. Du kan anmäla dig till kön även om du inte är intresserad av en plats i dagsläget för att samla ködagar. För att få en plats gör du en intresseanmälan till de platser som du är intresserad av att hyra via Mitt HSB. Om platsen/platserna du är intresserad av inte finns lediga just nu kan du prenumerera på platsen för att få en notis om när den blir ledig.


HUR FUNGERAR FÖRDELNINGEN AV PLATSER?

 

Ett ledigt objekt ligger synligt i Mitt HSB under ”mina sidor – min bostad - mina köer” och du kan göra en intresseanmälan för platsen t.om sista ansökningsdatumet har passerat. Platsen tilldelas då den sökande med längst kötid. Avtal upprättas och arkiveras online i Mitt HSB under ”Bostadsavtal”, där du kan se alla dina aktuella hyresavtal.

Har du tilldelats platsen blir du aviserad via registrerad mejladress och Mitt HSB och hyresavierna samaviseras med bostadslägenhetens avgift. Avierna skickas som vanligt till dig via post, autogiro, e-faktura eller Kivra.


Om du har valt att få e-postnotifiering skickas ett mejl till dig när objektet du prenumererar på blir ledigt. Du kan välja om du vill prenumerera på alla objekt eller endast några enstaka. Om du inte väljer att få e-postnotifiering så kan du alltid följa notiserna under senaste händelser. Vid skapandet av ett nytt avtal eller uppsägning av avtalet skickas alltid ett e-postmeddelande till registrerad e-postadress.


Om du vill säga upp ditt hyresavtal för din parkeringsplats eller förråd gör du det enkelt under ”mina sidor – min bostad – bostadsavtal” i Mitt HSB. Är ditt avtal äldre och inte finns upplagt behöver du kontakta Kund-och Medlemsservice för hjälp med uppsägningen.
Beror uppsägningen på en flytt från bostadsrättsföreningen hanterar HSB uppsägningen åt dig i samband med flytten. Avtalet upphör då att gälla sista dagen i avflyttningsmånaden.


Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Kund-och Medlemsservice.
Telefon: 010-442 11 00 alternativt via kontaktformuläret på vår hemsida. www.hsb.se/stockholm/kontakt


Med vänlig hälsning,
HSB Stockholm


Åtgärder för att förhindra vattenskador som orsakas av diskmaskiner


Publicerat 2020-12-18


Bakgrund

På senare tid har antalet vattenläckor som orsakas av diskmaskiner ökat kraftigt. Vi vet inte exakt varför, men med några enklare försiktighetsåtgärder kan man undvika denna typ av skada. Även om försäkringen täcker en del av kostnaderna är reparationsarbetet enormt. Det kostar bostadsrättsföreningen, och även till viss del lägenhetsägaren, tid och pengar.

 

Konsekvenserna av vattenskador

Om en lägenhet drabbas av vattenskada är det viktigt att snabbt vidta åtgärder för att minska följdskador på omgivande lägenheter. Ju snabbare en läcka upptäcks, ju lättare blir det att kontrollera skadan. När vattenskadorna har upptäckts avfuktas och torkas utrymmet. Efter fuktmätning går man vidare med rivning och restaurering. Det är av yttersta vikt att det utrymme som har drabbats av vattenskada är helt torrt och har sanerats från mikroorganismer innan ytskiktet restaureras.

 

Hur kan man förhindra vattenskador?

Enligt försäkringsbolagens statistik kan vattenskador delas upp i vattenläckage från rörinstallationer
(ca 60 %), utrustning som diskmaskiner eller kylar och frysar (ca 20 %) och tätskikt i golv eller väggar
i våtrum (ca 15 %). Skadorna kan bero på uteblivet underhåll av rörinstallationer och våtrum, men även på att renoveringar och ombyggnader inte har utförts av yrkespersoner. Diskmaskinens vattenanslutning måste ha en avstängningsventil med en manöveranordning som är synligt placerad ovanför diskhon och som lätt kan nås. Den vanligaste lösningen är en köksblandare med inbyggd avstängning. Om du installerar en diskmaskin i ett kök där det inte fanns någon tidigare kan detta innebära att du också måste installera en ny köksblandare med avstängning. Diskmaskinens avloppsslang måste monteras enligt leverantörens monteringsanvisning. Genom att montera ett droppskydd under diskmaskinen, kylen och frysen blir det lättare att upptäcka en vattenläcka.

 

Sammanfattning

Kontrollera regelbundet alla områden med vatten. Använd underlägg under diskmaskin och kyl/frys samt vattenlarm som larmar vid vattenläckage.



Information från styrelsen till samtliga föreningsmedlemmar  


Publicerat 2020-12-17


Med anledning av rådande coronaläge och det olämpliga i att genomföra informationsmöten kommer här en kortfattad information som i huvudsak behandlar föreningens ekonomi.


Resultat 2020

I budgeten för 2020 har vi ett beräknat resultat på – 2,9 MKr. Det negativa budgetresultatet  beror på att vi tar kostnaden för sex hissar 
(G23-33) under 2020. Styrelsen har dessutom beslutat att under 2020 byta ut hissarna på G 21 (äldreboendet på Stig Trenters Torg)
och G 35. Detta kommer innebära att 2020 års resultat blir sämre än budget.


Resultat 2021

Styrelsen har även beslutat att slutföra hissprojektet med resterande tio hissar under 2021. Detta innebär ett negativt resultat även under 2021.


Likviditet

Föreningen har per 1 december 2020 ca 18 MKr i likvida medel. Vi har under 2020 amorterat 2 MKr på våra lån.


Våra Lån

Skuld per december 2007: 170 MKr. Skuld per december 2020: 115 MKr.


Aktiviteter 2020

Våra aktiviteter under 2020, förutom normal drift, har i huvudsak handlat om våra hissar. Ett antal aktiviteter har påbörjats för att förbättra föreningens kommunikation med medlemmarna. Dessutom har vi bl a genomfört energisparaktiviteter i våra värmesystem samt vad gäller belysning i garage.  


Aktiviteter 2021

Under 2021 kommer hissprojektet att avslutas. Dessutom kommer vi bl a att genomföra

  • takreparationer och takunderhåll
  • energisparaktiviteter
  • aktiviteter kring medlemskommunikation


Avgifter 2021

Avgifter för bostadsrätter blir oförändrade under 2021.

Avgifter för samtliga garage- och parkeringsplatser höjs med 25 kr/månad.


Styrelsen vill avslutningsvis tillönska alla medlemmar och hyresgäster en riktigt

GOD JUL

och ett

GOTT NYTT ÅR

 

Information om det pågående hissprojektet


Publicerat 2020-12-10



Under 2020 har Mittgården (inklusive äldreboendet på torget) fått nya hissar,
men även Glavagatan 35, där den gamla hissen var helt utsliten.


Projektet siktar på att avslutas under 2021 då resterande trappuppgångar på Glavagatan, nr 37-43, samt hela Farsta Strandplan får nya hissar.

 

De nya hissar som hittills har installerats har visat sig vara mycket driftsäkra.


Med vänlig hälsning

Styrelsen Brf Ängsö


Gamla nyheter finns under Arkiv

Klicka här:

ARKIV